øjeBLIK

Målgruppe: 4.-5. klasse

Lektioner: 8-11

Fag: Kristendomskundskab og dansk

Periode: Oktober-december 2020

Medfølgende aktiviteter: Kreativ workshop i ugerne 47 og 48

Hvad vil det sige at være usynlig? Hvad vil det sige at se hinanden? Og kan man ligefrem blive usynlig, hvis man ikke bliver set?

Det usynlige barn og Mumimor

Sidstnævnte er sket for pigen Ninni, som optræder i mumiuniversets skaber Tove Janssons tekst Det usynlige barn. Ninni er blevet usynlig efter at have boet hos en slem dame. Hun bringes derfor til mumifamilien i håbet om, at mumimor kan få hende gjort synlig igen. Mumimor må give op på opgaven undervejs, men ikke desto mindre kommer Ninni langsomt til syne i mødet med familien og dens blik på hende.

Søren Kierkegaard

I forlængelse af Det usynlige barn præsenteres eleverne for Søren Kierkegaards tanker om at se og blive set af andre. For Kierkegaard er måden, hvorpå man ser hinanden altafgørende, da man med et enkelt øjekast kan tillægge eller frakende hinanden betydning.

Kreativ workshop
Til projektet er knyttet en kreativ workshop med billed-kunstner Maria Lau Krogh, der sammen med eleverne arbejder med synlighed/usynlighed. Skoletjenesten råder over et begrænset antal pladser og disse fordeles ved lodtrækning efter tilmeldingsfristen.

Tilmelding: Senest 15. august 2020